Une voix gutturale, un personnage à la fois sombre et sarcastique, une carrière solo des plus prolifiques, une machine à featurings et une autobiographie.. Difficile de résumer la carrière et l’impact d’un homme comme Mark Lanegan. Parti dans sa maison irlandaise à 57 ans, il laisse une empreinte particulière et assez unique en étant relié aux Screaming Trees en tant que chanteur au début de sa longue carrière. Pote avec Kurt Cobain au point d’avoir évoqué un album commun, il est connu pour avoir été l’un des 3 chanteurs des Queens of The Stone Age au sein de deux albums incroyables : Rated R et Songs for the Deaf.
Ayant chanté en duo le temps d’un titre ou d’un album avec PJ Harvey, Soulsavers, Isobel Campbell, Unkle, Moby (!) et à peu près la Terre entière, il ajoute à ça 12 albums solos dont le dernier Straight Songs of Sorrow était sorti en 2020. Il avait aussi sorti son autobiographie, Sing Backwards and Weep, la même année.
Les mots de Nick Cave sur son site Red Hand Files pour finir ainsi que quelques chansons.
» Dear Anton and everyone who has written to me about Mark,
I encountered Mark many times over the years — we engaged in some extremely dubious escapades back in the ’90s; he sang ‘White Light/White Heat’ and ‘Fire and Brimstone’ with Warren and me on the Lawless soundtrack; he recorded my favourite ever Nick Cave cover — an astonishing version of ‘Brompton Oratory’; we did something together for the Jeffrey Lee Pierce record, I think; and he toured and hung out with us on The Bad Seeds’ 2013 Australian tour.
Go online and watch Mark sing Blixa’s ‘father’ part with me in ‘The Weeping Song’ on that tour. As a frontman, I move around a lot on stage, I can’t help it, it is a habitual nervous thing, a kind of neurotic compensation for a voice I have never felt that comfortable with. But watch Mark, watch how he walks onto the stage, plants himself at the mic stand, one tattooed fist halfway down the stand, the other resting on top of the mic, immobile, massive, male. When the time comes to sing, he simply opens his mouth and releases a blues, a blues lived deeply and utterly earned, and that voice tears right through you, his sheer force on stage absolutely humbling. A greatness, Mark, a greatness — a true singer, a superb writer and beautiful soul, loved by all.
Love Nick »